В Україні сектор дизайну, як складова частина креативних індустрій та один із перспективних економічних напрямків. Він визначається Урядом України та рядом міжнародних інституцій, як потенційно перспективний для розвитку МСП, створення зайнятості, залучення вітчизняних та іноземних інвестицій, які можуть привести країну до інтеграції у глобальні ланцюги економічного співробітництва. Експортна стратегія України на 2017-2021 роки спрямована на подальше включення країни до світової економіки шляхом кращої інтеграції, в тому числі, і  цього сектору.  

Говорити абстрактно великими масштабами, дещо, легше. І уявити експорт малюючи в уяві авіа, морські та наземні багатононники cargo можна, і навіть дуже чітко, спираючись на існуючі статистичні дані по іншим секторам традиційного експорту. А що до того, як бути невеликим, точніше сказати, маленьким меблевим виробникам та локальним креативним компаніям, що зараз чують про «час креативних індустрій»? Як цей час можна використати? … з чого почати той експорт!?

Протягом останніх кількох років, завдяки участі українських виробників дизайнерських меблів, освітлення, декору у міжнародних промислових виставках та підвищенню інтересу до українського предметного дизайну, спостерігається поступове збільшення обсягів замовлень з боку міжнародних клієнтів, зростання кількості нових компаній та збільшення обсягів виробництва. Світовий карантин – соціальна ізоляція та глобальна інтернет присутність, ще більше прискорили процеси  впровадження ефективного e-commerce, посилили усвідомлення конкуренції в глобальному без кордонному просторі та одночасну важливість розвитку локальної взаємодії та комунікації.

У розумінні поєднання цих двох одночасно необхідних векторів роботи компанії опиняються у ділемі яку можна назвати спектральною і по суті не новою – думай глобально дій локально – тепер набуває реального усвідомлення кожним учасником бізнес процесу.

Ми можемо впевнено прогнозувати експортний та інвестиційний потенціал українського сектору промислового та предметного дизайну і також підвищення попиту та споживання на локальному ринку….

Проте слід зазначити, що для успішного розвитку сектору глобально і локально важливим та невід’ємним є комплексний підхід – а саме  поєднання промоційної та комунікаційної діяльністі із експортною, навіть невеликою активністю. Це дасть компаніям та брендам бонус у часі до створення об’єктивних можливостей внутрішнього ринку і його «самоорганізації» для забезпечення сталих обсягів продажів.

Для реалізації експортних перспектив українського дизайнерського сектору та налогодження внутрішнього стабільного стану системи, необхідно, власне, аглогирмічний комплексний підхід.

Алгоритм для «анти-кризової» дії для виробників, які мають мають потенціал у вигляді забезпечення виробництва якісних дизайнерськіх продуктів та бажання розвиватися в цьому напрямку, забеспечить не тільки побудову системи але і дозволить вза’ємо пов’язати креативну економіку із економікою країни повноцінно.

Першим кроком для початку шляху креативного підприємництва компаніям треба навчитися (чи замовити цей сервіс) системного бачення свого розвитку (glocal – локальний-глобальний). Цей процес індивідуального синтезу знань та прогнозів про світ та місце в ньому і кілька додаткових, досить об’єктивних чинників, – знань з міжнародного маркетингу дизайнерських продуктів, специфічних для цієї області, кваліфікованих працівників з експорту та промоції, знань та досвіду з міжнародної логістики, зв’язків з потенційними міжнародними партнерами, зможуть забеспечити його «експортний вигляд». Та, із урахуванням економічних та соціальних нестабільних обставин у переважної більшості компаній бракує необхідних інвестицій у свою довгострокову перспективу розвитку. 

І коли розуміння того, що цей комплексний підхід має одночасно бути спрямованим на набуття знань та практичні дії для їх швидкого тестування та впровадження, абсолютна більшість керівників невеликих креативних компаній губляться під непосильними списками задач, які просто нема кому виконувати. 

Чекати поки з’являться відсутні на сьогодні такі ланки ланцюгу вартості, як: менеджери з експорту, менеджери із комунікацій, менеджери та упорядники розвитку брендів та інші всередині невеликих підприємств видається взагалі дуже невтішною перспективою?

І власне, як же набути індивідуальності (конкурентності, «експортного вигдяду»)? Де зайти на це час та гроші? Чекати свої власні «великі часи» чи поєднати «маленькі» багатьох та посилити один одного вже тепер і зараз?

Рятівним кроком для подолання прірви нестабільних обставин може стати складний структурно комплекс альянсів і професійних ассоціацій та партнерська вза’ємодія між ними.

Такі багатошарові структури зможуть вирішувати окремі задачі компаній та допомагати їм набувати необхідних компетенцій, чи користуватися аутсорсингами послуг, що будуть здійснюватися на основі філософії «шерінг».  

Поступове підвищення рівня окремих компаній за підтримки альянсів та асоціацій, розвиток експортного мислення мають призвести до загального упорядкування сектору всередині країни. Поєднати креативність, таланти, майстеріність та компетенції, і нарешті, допоможуть нам разом створити український економічно-креативний феномен.

(с) Maino Design Ukraine

Фото (c) mostafa Pexel